Skip to content
Skip to content
Menu
Grf. Solbærmarken
  • Forside
  • Dokumenter
    • Økonomi
    • Referater
  • Om Grf. Solbærmarken
    • Bestyrelsen Grf. Solbærmarken
    • Velkomst til nye beboere
  • Kontakt
Grf. Solbærmarken

Vedtægter for Solbærmarken

By Admin on 29/10/202230/01/2024

VEDTÆGTER 

for 

Grundejerforeningen Solbærmarken

Revideret sidst: 18-04-2023_mps

Kapitel 1

Foreningens navn og hjemsted

§1 Foreningens navn er Grundejerforeningen Solbærmarken (herefter kaldet  ‘foreningen’). Foreningen er stiftet d. 15. marts 2023.

§ 2 Foreningens hjemsted er Silkeborg Kommune under Retten i Viborg, der er foreningens værneting.

Kapitel 2

Foreningens formål og opgaver

§ 3 Foreningens formål er at forestå drift og vedligeholdelse af fællesarealer og anlæg, samt af anlæg fælles for ejendomme inden for deklarationens områder.

Kapitel 3

Foreningens område og medlemskreds

§ 4 Foreningens geografiske område er beskrevet i lokalplan nr. 4.17 & 4.19.

Enhver nuværende såvel som fremtidig ejer(e) af en boligenhed/grund i lokalplanområdet har ret og pligt til at være medlem af foreningen. Der er altså kun 1 stemme pr. matrikel.

Lejere og andre brugere af matriklen kan ikke være medlem.

Boligforeningen består af 8 boligenheder, men har kun ret og pligt til at være medlem af foreningen repræsenterende én grund og derfor kun én stemmeret – jf §7.

Kapitel 4 

Kontingent og a conto betalinger 

§ 5 Det enkelte medlem er forpligtet til at betale de til enhver tid af generalforsamlingen fastsatte kontingent, bidrag eller andet.

Generalforsamlingen fastsætter et årligt kontingent til foreningens administration og udførelse af foreningsopgaver. Medlemmerne betaler kontingent til foreningen i samme forhold, som medlemmerne har stemmeret i foreningen, jf. nedenfor § 7 – dog anderledes ift. Hovedgaden og Boligforeningen.

Årligt kontingent er for 2023 = 2.500,-

For hver boligenhed i Andelsboligforeningen og på Hovedgaden betales 40% af dette = 1.000,-

Kontingent forfalder til betaling senest hver 1. maj og skal indbetales af medlemmerne på det til enhver tid af bestyrelsen eller Generalforsamlingen anviste sted og tidspunkt.

Ved ikke-rettidig betaling af kontingent og andre bidrag skal medlemmet betale alle omkostninger ved inddrivelsen. Derudover skal der betales rente i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser.

Såfremt medlemmet, efter at foreningen efter forfaldsdagen har fremsat skriftligt påkrav om betaling, ikke har berigtiget restancen inden 14 dage, kan medlemmet, så længe restancen består, ikke udøve medlemsrettigheder i foreningen. Medlemmet har således ikke adgang til og har ikke stemmeret på generalforsamlingen, ligesom medlemmet ikke kan vælges til tillidshverv i foreningen.

Der betales bidrag for hver boligenhed/grund, som medlemmet ejer.

Hvis der på en ejendom er indrettet 2 eller flere boligenheder, betales bidrag for hver boligenhed – dog gælder særlige regler for Boligforeningen, som består af 8 boligenheder, men disse betaler nedsat bidrag fastsat på årlig generalforsamling.

Hovedgadens brugere har også pligt til at betale nedsat bidrag uden medlemskab.

Medmindre generalforsamlingen bestemmer andet, skal der betales lige store bidrag for alle grunde og boligenheder.

Når et medlem overdrager sin ejendom eller på anden måde ophører med at være ejer af denne, er vedkommende fra dette tidspunkt ophørt med at være medlem af foreningen og har intet krav på foreningens formue.

Den nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser overfor foreningen. 

Både den tidligere og den nye ejer er pligtig at anmelde ejerskiftet til foreningen og i forbindelse hermed oplyse den nye ejers navn, bopæl og øvrige kontaktoplysninger, samt den tidligere ejers nye bopæl og kontaktoplysninger.

Kapitel 5 

Pligter og hæftelse 

§ 6 Ethvert medlem er underkastet foreningens til enhver tid gældende vedtægter samt de af  foreningen lovligt vedtagne regler og beslutninger, herunder ordensregler for området. 

I forhold til tredjemand hæfter medlemmerne ikke for foreningens forpligtelser med andet end  deres andel i foreningens formue. 

I forhold til foreningen hæfter medlemmerne personligt og pro rata. 

Kapitel 6 

Generalforsamling 

§ 7 Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed, 

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, medmindre  vedtægterne bestemmer andet. 

Et medlem har på generalforsamlingen 1 stemme for hver boligenhed/grund, som  vedkommende medlem er ejer/medejer af. Ved sameje af en boligenhed/grund kan kun én af ejerne  opnå stemmeret som medlem på generalforsamlingen.

Boligforeningen, der udgøres af 8 boligenheder, har kun 1 stemme samlet og det er udelukkende ejer af boligforenings-enhederne, der har ret og pligt til at være medlem i Grundejerforeningen Solbærmarken.

Medlemmer af ejerens husstand, lejere og andre brugere af ejendomme inden for foreningens område har ret til at overvære generalforsamlingen, medmindre  generalforsamlingen beslutter andet – det samme gælder for repræsentanter for Silkeborg Kommune. 

§ 8 Ordinær generalforsamling afholdes hvert år senest i marts måned i Silkeborg Kommune.

Generalforsamlinger indkaldes af bestyrelsen med mindst 14 dages varsel ved skriftlig  meddelelse til hvert medlem. Indkaldelse kan ske ved e-mail eller andet elektronisk medie  som medlemmerne har adgang til. 

Medlemmet skal, hvis muligt, oplyse e-mailadresse eller tilsvarende digital  kontaktadresse til bestyrelsen og/eller administrator. Medlemmet har selv ansvaret for at  underrette bestyrelsen og administrator om ændringer i disse oplysninger.  

Meddelelser og dokumenter afsendt til den e-mailadresse eller tilsvarende digital  kontaktadresse, som medlemmet har oplyst, anser bestyrelsen eller administrator som  fremkommet til medlemmet. Dokumenter fremlagt via foreningens hjemmeside eller via  anden fildeling på internettet skal anses for korrekt fremlagt. I sidstnævnte tilfælde skal  der dog sendes en digital meddelelse til medlemmet med henvisning til fremlagte  dokumenter på hjemmesiden/internettet. 

Bestyrelsen og administrator er, uanset stk. 1-4, berettiget til at give meddelelser mv.  med almindelig eller anbefalet post.

Dagsordenen, der fastsættes af bestyrelsen, skal følge med indkaldelsen til  generalforsamlingen. Det samme gælder det underskrevne og reviderede årsregnskab samt  forslag til budget for det følgende regnskabsår. 

Forslag, der af medlemmerne ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være  bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse. Bestyrelsen skal  herefter sikre, at medlemmerne modtager forslaget senest 4 dage før generalforsamlingen. 

Forslag til ændring af vedtægterne skal dog være fremsendt til bestyrelsen senest den 1.  december forud for den ordinære generalforsamling. Sådanne forslag udsendes til  medlemmerne sammen med den skriftlige indkaldelse til generalforsamlingen. 

Spørgsmål, der ikke er optaget på dagsordenen, kan ikke sættes under afstemning.

Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal omfatte følgende punkter; 

1. Valg af dirigent og referent 

2. Bestyrelsens beretning om det forløbne år 

3. Forelæggelse af årsregnskab og godkendelse heraf 

4. Fremlæggelse af budget for foreningen for indeværende regnskabsår og vedtagelse  heraf, herunder fastsættelse af kontingent for året 

5. Indkomne forslag 

6. Valg af bestyrelse og to suppleanter

7. Valg af revisor 

8. Eventuelt. 

Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpelt stemmeflertal, medmindre  vedtægterne bestemmer andet. Ved stemmelighed forkastes forslaget. Blanke stemmer  medtages ikke.

Generalforsamlingens beslutning om ændring af foreningens vedtægter kræver 2/3  majoritet blandt de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer, som dog mindst skal  udgøre halvdelen af foreningens medlemmer.

Er det fornødne antal medlemmer ikke til stede, men stemmer mindst 2/3 af de fremmødte  for forslaget, indkaldes til ny generalforsamling, der skal afholdes inden 1 måned. På denne generalforsamling kan forslaget vedtages, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget uden hensyn til de mødendes antal.

§ 9 Ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes på samme måde og med det samme varsel  som den ordinære generalforsamling, afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller  når der fra mindst 1/4 af foreningens medlemmer, der ikke er i restance til foreningen, jf. § 5, fremsættes skriftlig begæring til bestyrelsen herom. I begæringen skal dagsordenen for  den ekstraordinære generalforsamling angives. 

Når begæring om afholdelse af ekstraordinær generalforsamling er indgivet til bestyrelsen,  skal generalforsamlingen afholdes inden 6 uger fra begæringens modtagelse, idet juli  måned dog ikke medregnes.

Hvis ikke mindst 3/4 af de medlemmer, der har ønsket den ekstraordinære  generalforsamling afholdt, er til stede på generalforsamlingen, kan generalforsamlingen  nægte at behandle dagsordenen. 

§ 10 Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der afgør alle tvivlsspørgsmål vedrørende sagernes  behandlingsmåde og stemmeafgivningen. Dirigenten må ikke være medlem af foreningens  bestyrelse, suppleant, revisor eller revisorsuppleant.

Afstemningen sker ved håndsoprækning. Hvis et medlem forlanger det, skal afstemningen ske  skriftligt.

Stemmeafgivning kan ske ved skriftlig fuldmagt fra et andet medlem. Der kan dog ikke  afgives stemme i henhold til mere end 2 fuldmagter.

Over det på generalforsamlingen passerede, skal der udarbejdes et referat, der underskrives  af dirigenten og bestyrelsens formand, hvorefter referatet har fuld beviskraft i enhver  henseende. 

Bestyrelsen skal inden en måned efter generalforsamlingens afholdelse udsende et referat til  hvert enkelt medlem af foreningen. Udsendelsen kan ske elektronisk, herunder ved opslag på  foreningens hjemmeside, hvor foreningens medlemmer har adgang. 

Kapitel 7 

Foreningens ledelse og administration 

§ 11 Foreningens ledelse varetages af en bestyrelse på 5 personer. Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen, dog således at der efter det første år er 2 af bestyrelsen på valg, året efter de resterende 3 og så fremdeles. Der vælges samtidig to suppleanter til bestyrelsen, der vælges for 1 år ad gangen. Genvalg kan finde sted for såvel bestyrelsesmedlemmer som suppleanter.

Bestyrelsen konstituerer sig selv, således at der blandt bestyrelsens medlemmer vælges en  formand og en kasserer.

Foreningen skal stedse holde Silkeborg Kommune, orienteret om foreningens adresse.

§ 12 Bestyrelsen har den daglige ledelse i alle foreningens anliggender, herunder drift og  vedligeholdelse af fællesarealer og fællesanlæg, og udøver de administrative beføjelser, der  er henlagt til foreningen. 

Bestyrelsen afholder møde så ofte, som formanden finder det nødvendigt, ligesom 3  bestyrelsesmedlemmer kan forlange et ekstraordinært bestyrelsesmøde afholdt.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når flertallet af bestyrelsesmedlemmerne er fremmødte. 

Bestyrelsens beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er  formandens stemme afgørende. 

Bestyrelsen kan til løsning af specielle opgaver nedsætte udvalg, der kan bestå af foreningens  medlemmer udenfor bestyrelsen. Dog skal udvalgsformanden altid være bestyrelsesmedlem, eller udpeges af bestyrelsen. 

Foreningen tegnes af bestyrelsesformanden i forening med 1 bestyrelsesmedlem eller af et  flertal af bestyrelsen.

Kapitel 8 

Regnskab og revision 

§ 13 Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Første regnskabsår er 2023.

Generalforsamlingen vælger en revisor for 1 år ad gangen og ligeledes en revisorsuppleant. Genvalg kan finde sted. Revisor skal revidere regnskabet, såvel talmæssigt som kritisk – altså skal der kontrolleres, at indtægter og udgifter er i overensstemmelse med vedtægterne og svarer til det, der er besluttet på bestyrelsesmøder og på generalforsamlingen.

Kassereren skal aflevere regnskabet med alle bilag til revisor, så regnskabet kan revideres så betids, at det underskrevne regnskab med revisionspåtegning kan udsendes til  medlemmerne samtidig med indkaldelse til generalforsamlingen.

Kassereren aflægger på hvert bestyrelsesmøde en kort beretning over foreningens økonomi 

Medlemmernes indbetalinger skal ske til det sted og på den måde, der angives af bestyrelsen.  Foreningens midler indsættes på konto i foreningens navn i anerkendte pengeinstitut. 

Der kan kun hæves på foreningens konti af formanden og kassereren i forening, eller ved  forfald af en af dem i forening med et andet bestyrelsesmedlem. 

Den kontante kassebeholdning må ikke overstige 3.000 kr.

Kapitel 9 

Foreningens opløsning 

§ 14 Beslutning om opløsning af foreningen, træffes af generalforsamlingen. Beslutningen kan kun  træffes ved enstemmighed blandt foreningens medlemmer og kun med Silkeborg Kommunes  forudgående samtykke. 

Generalforsamlingen kan i forbindelse med beslutningen om opløsning af foreningen beslutte,  at bestyrelsen skal forestå den endelige afvikling af foreningen. 

Når foreningens eventuelle aktiver er realiseret, og foreningens gæld er betalt,  udarbejdes likvidationsregnskab, der skal godkendes på en afsluttende  generalforsamling. Eventuelt overskydende beløb fordeles 

Således vedtaget på foreningens generalforsamling den 15. marts 2023.

Bestyrelsen består af:

Post Navn

Formand Henrik Hansen, nr 38

Næstformand Rune Demstrup, nr 3

Kasserer Mogens Sørensen, nr 27

Best.medlem Jesper Hvidbjerg, nr 30

Best.medlem Mia Rytter, nr 31

Suppleant Sue Nordahl, nr 29

Revisor Ernst Bilde, nr 48

Revisor suppleant Jesper Holm, 33

Således vedtaget på foreningens generalforsamling, den 15. marts 2023.

Andet: Hjemmesiden betales af mps-solutions

Indlægsnavigation

Bestyrelsesmøde 27. oktober 2022 hos Henrik nr 38
Bestyrelsesmøde 19. januar 2023 hos Henrik nr 38

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

ARKIV:

  • februar 2025
  • januar 2025
  • februar 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • marts 2023
  • februar 2023
  • januar 2023
  • oktober 2022
  • september 2022
  • august 2022

Seneste Indlæg

  • Bestyrelsesmøde 25. februar 2025 i SBK
  • GENERALFORSAMLING 2025
  • Bestyrelsesmøde 21. januar 2025 v/Mogens nr 27
Send mail til Bestyrelsen
©2025 Grf. Solbærmarken | WordPress Theme by SuperbThemes.com